KOSMOS 9

- AREA 51

lørdag den 21. august 2010

Orkideer i mit vindue

Stueplanter har aldrig været min styrke. Strange som det ser ud, jeg har problemer glemme at vande dem eller tage sig af dem. Så 6 år siden, da Eva gav mig en Orchid Jeg tænkte \ "åh nej, endnu en plante jeg har tænkt mig at langsomt tortur til døden \". Forestil dig min overraskelse, da denne plante ikke kun trivedes, men fortsætter med at blomstre for mig år efter år!


Den type Orkideer jeg har været voksende, er Phalaenopsis. Som stueplanter jeg finde dem ideelle, de ikke kræver høje koncentrationer af lys, og hvis du glemmer at vande dem hver nu og da de ikke synes at tænke på. Faktisk er, hvis jeg har forstået det rigtigt, for meget vand, hvordan de fleste mennesker dræbe deres orkideer.
Om en måned siden min datter Emily og jeg var på det lokale supermarked, hvor de havde et bord fyldt med orkideer. Emily lide hot pink sorter, men jeg måtte bare have denne kære lille Chartreuse en. Salgsprisen for 14,99 dollar rette op i samme kategori som en hyggelig snitblomst arrangement. Hvor mange afskårne blomster vil stadig være i fuld vigør en måned senere?

Sidste forår, da min mor kørte op fra Florida hun bragte et par af hendes Orkideer med hende. De har været i min den rude siden da, blomstrende oftere end ikke. Mit eneste klagepunkt er, at de alle er hvide (høre, at mor :-) Guess jeg nødt til at shoppe for nogle andre farver ...

Mens jeg langt fra en ekspert på Orkideer jeg vil dele, hvad der er arbejdet for mig. I sommeren jeg vande dem hver 10 dage eller deromkring, når varmen i huset jeg skridt, op til en gang om ugen vanding. Det er måske ikke være behov for i dit hjem, men varmen her stiger lige op ad væggen under vindueskarmen, så jeg oplever, at de tørre ud hurtigere om vinteren.

Når blomstrer er færdig (heldigvis er de ekstremt langvarig) Jeg ved ikke skære stilken, medmindre det bliver en tørret brun og synes døde. Selv da jeg ofte kun trim stammen tilbage et par inches. Så vidt jeg har altid haft et nyt knudepunkt skubbe ud fra lavere på stilken, og før jeg ved af det, der er mere blooms for mig at nyde.

Jeg har aldrig gødet disse planter, er det den ene ting, jeg tror, de vil gerne, at jeg ikke har givet. Hvis du dyrker orkideer og har nogle tips om gødninger, kan du efterlade mig en kommentar.


Stadig ikke sikker på du vil prøve dem? Få en kopi af Judy Whites \ "Bloom-Again Orkideer \" udgivet af Timberpress. Jeg har fundet det at være en dejlig bog fyldt med lækker fotos. Faktisk har det inspireret mig til at prøve at tilføje et par nye sorter og nu har jeg også har to miniature Oncidium Twinkle orkideer, der er lige dejlige!

Så snart vi har en anden dag med temperaturer et stykke over frysepunktet Jeg tror, jeg vil bringe hjem en af de lyserøde codecs til Emily. Tys, ikke fortælle hende, det er en hemmelighed!