KOSMOS 9

- AREA 51

torsdag den 8. oktober 2009

Titler of Power

Det har været interessant at se, hvordan folk ringer til mig i den afrikanske kirke. Jeg er vant til umfundisi fordi folk hjemme i den uformelle bosættelser i JHB ikke kender forskellen mellem en minister og en lægprædikant og kaldte mig moruti og umfundisi hvor meget jeg protesterede. Tilfældigt, en til en, jeg Jenny - hele tiden. I et semi-formelle indstilling I'm umfundisi Jenny eller ved nogle af de Rhodos studerende præsten Jenny. Men begravelser er meget formelle.
Jeg er tilfreds med umfundisi (ærværdige eller minister), og jeg er tilfreds med Mama umfundisi (slags fru minister). Jeg er ikke tryg ved umfundisikazi. Jeg er sjældent kaldte det, og betyder både "kvindelige minister« og »præstens kone. Jeg føler lidt andenrangs, når jeg kommer, at en.
Så er der de mærkværdigheder. Ved begravelser jeg lejlighedsvis behandles som Tata mfundisi (hr. minister) - Jeg troede måske havde de dårlige syn, men det synes at være tilsigtet. Så i sidste uge var dette optrappet en hak! Jeg blev kaldt Bawo mfundisi (Fader minister).
Men i dag var jeg hævet to gange. Først blev jeg behandlet som Mongameli (hvilket betyder, chef, men i Methodist Church er Overlægen minister). Omkring en halv time senere blev jeg behandlet som Bawo Mongameli (Fader Superintendent).
Lige så godt, at jeg er en lidenskabelig tilhænger af Mattæus 23:8-10.