KOSMOS 9

- AREA 51

fredag den 8. oktober 2010

Den pivotale Sink - Baeredygtig vasken for Vand Bevarelse

Jeg har startet designe et køkken remodel for min mor. For mig, er endnu et projekt, så lille som dette en mulighed for at eksperimentere og løse problemer. Det problem: hvordan man designer en vask, der hjælper sparer på vandet?

I en traditionel vask, er det vandhanen direkte over i afløbet, som giver dig mulighed for at tænde for vandet og lad den løbe lige ned i afløbet, spilder vand og energi, der kræves for at rense det.

Min løsning er at erstatte vasken med en håndvask, monteret, så det kan dreje og spilde i et andet bassin, der fører til afløbet. Vandet samler sig i bassinet, når vandhanen løber, tilskynde kræsne kok at bruge det til opvask med mindre affald. Det andet bassin er dækket med mesh for at fange madrester, og disse kan let skrabes ind i kompost. Der er ikke behov for en renovationsafgifter, heller ikke madrester ophobes i vasken, hvis du ikke manuelt trække proppen.

Fodpedaler bruges til at tænde og slukke for vandhanen. Dette gør det umuligt at lade det køre, og skærer ned på mængden af spildevand, da du ikke behøver at stoppe, hvad du gør for at nå frem til og tænde og slukke for vandhanen.

Når du er færdig vaske op, kan du hente opvaskevand med en anden gryde, hvis du ønsker det. Vandet kan bruges til at overrisle udendørs planter, eller udfylde et toilet tank. Monteret på undersiden af bassinet er et varmeelement, som gør det muligt vand, der skal opvarmes - på denne måde, du kan hente vand i bassinet hele dagen, og genopvarmning det natten til opvask.

Ideelt set ville en lille varmtvandsbeholder være umiddelbart op til vasken for at fjerne den forsinkelse, når du tænder for varmt vand. Men på den anden side har jeg en mistanke om, at det varme vand hane ville være sjældent anvendt, fordi den ophobning af resterende vand i bassinet, ville gøre det unødvendigt at hælde varmt vand i vasken. I stedet ville du bruge varmelegeme til at opvarme eksisterende vand.

Jeg håber du har nydt mit design for en bæredygtig køkkenvask. Hvis du støder på dette blog-indlæg og ønsker en, bedes du kontakte mig. Jeg har ingen indvendinger mod boligejere, der gerne vil bygge deres eget hjem-afhjælpe version af denne vask (så længe du attribut mig og sende mig billeder), men jeg beder om, at bygherrer og fabrikanter udvide for at komme til mig først, så vi kan diskutere projektet.

bedste ønsker,
Brett Holverstott
Junior Arkitekt

PS: Efter nogle forskning jeg fandt et lignende koncept fra Maja Ganszyniec, den Plugless Sink, til badeværelset. Da bassinet er lille og nem at flytte, det sidder fredeligt på vasken. Sikke en vidunderlig projekt! Jeg vil også gerne hende Koko sidebord.