KOSMOS 9

- AREA 51

torsdag den 18. februar 2010

Fremskridt Shots

Jeg færdig med de udskårne del af skærpelsen sten boks og sprøjtede det med 5 frakker i satin polyuretan til at beskytte den fra at blive beskidt, mens jeg monteret det i låget af boksen.

De to stykker Cocobolo, der bliver låget og den nederste halvdel af feltet var forsætligt skåret alt for længe. På den måde kunne jeg klemme dem på bænken, mens jeg mejslet ud affaldet til udskæringen og skarphed sten.

Jeg brugte min nye tjekkiske Edge mærkning kniv til at skriver de udvendige kanter af udskårne brik til Cocobolo. Den foreskrevne linje, som du kan gætte, var meget vanskeligt at se, om den mørke skov, så jeg sporede linje med en hvid blyant. Den hvide opholdt sig på hver side af linjen, da skoven var så hårdt, og den linje, der var mørke.

Det fungerede ganske godt, men en mere effektiv måde ville have været at anvende en teknik, der lærte mig af David Finck: Før Scribing dine linjer, maling området med vandbaseret hvid maling. Når det er tørt, mærke dine linjer, og de vil vise sig meget tydeligt.

Jeg brugte en lille [elektrisk] router til at fjerne det meste af affaldet fra hulrum og derefter ryddede op i kanten med en mejsel. Med en hugge af min hånd over emnet at børste væk chips, huskede jeg, at Cocobolo er splintery. Ouch. Brug af en butik pensel til tys væk chips er meget nemmere på hænderne.

Udskæringen vil sidde lidt stolt af låget, når jeg lime den på plads. Jeg tjekkede passer først ved at skubbe den lidt ind i fordybningen, men ikke hele vejen, så jeg kunne stadig fjerne det.

Jeg vil jage og mejsel indersiden af låget og bunden for at gøre plads til skarphed sten og lagt finish på Cocobolo før limningen udskæringen på plads.

Jeg er temmelig sikker på, at kun en anden woodworker kunne forstå, hvorfor nogen ville bruge så meget tid på at lave en kasse til en skærpelse sten. Måske dette bør føjes til listen af tips til hustruer af Træsektoren.