KOSMOS 9

- AREA 51

lørdag den 17. juli 2010

Postkolonial Tanker

Jeg havde en meget interessant samtale med min (sort) ministerium supervisor på søndag. Jeg har kæmpet med hele denne 'postkoloniale teologi ", og de ting, der kommer ud af Amahoro konferencer. De ting, der synes at være sagt, at der er, at vi ikke kan glemme apartheid, og også at vi kan ikke glemme den »skade« gjort i begyndelsen af hvide missionærer. Det er som om at huske disse ting bør være centrale dele af vores dannelse som kristne. Jeg kunne have forsimplede dette synspunkt, men det er en, der har virkelig hæmmet mig minstry løbet af de sidste år og en smule. Hvem er jeg, som en hvid person, for at fortælle enhver sort person, hvad de skal gøre? Hvem er jeg til potentielt kraft min kultur på en andens - måske af min egen uvidenhed om kulturelle forskelle?
Min vejleder fortalte mig i går for at komme over det. (Ok, han var en smule mere høflig). Tiden er inde til at stoppe se tingene med hensyn til farve og race, og komme videre sammen, hver af os gøre vores Gud-given bidrag.
Det synes latterligt, at jeg havde brug for at høre det - men jeg havde brug for til og fra en sort person. Så jeg er ked af, men postcolonialism og hvidt skyld og Amahoro og hvad der ellers er nu i min skraldespand. Fortiden er forbi - for ikke at blive glemt, hvilken som helst måde - men ikke længere stækker os og tvinge os til løbende at genopleve ondt (på alle sider). Nogle gange, vestlige kultur, der faktisk har et enormt til at tilbyde os alle - herunder sorte mennesker - og jeg vil ikke benægte folk denne ydelse.